Het publiek van een museum of van een kunstuitleengalerie, zoals Abrahamart, krijgt een werk te zien dat het nooit zou hebben gezien als u het niet aan een museum of kunstuitleengalerie had uitgeleend.
Voordelen kunstuitleen
De positieve kanten van uw kunst inleveren bij een museum of galerie zijn veel. U deelt uw passie en collectie met de hele gemeenschap, vergroot uw contacten in de stad én komt misschien zelfs in aanmerking voor een belastingvoordeel. Het is ook een goede manier om uw kunst veilig en verzorgd te bewaren als u geen plaats meer hebt aan uw muren.
U zou de fondsen kunnen gebruiken om extra kunstwerken te verwerven of om van een andere gelegenheid gebruik te maken. Bijvoorbeeld lenen veel activa tegen het mogelijk waardevast activum (zoals onlangs veel kunst) voor meerdere activa die mogelijk ook in waarde stijgen, kan financiële voordelen hebben zoals een positieve hefboomwerking om activadiversificatie te bereiken. Wat u betaalt aan rente op een kunstgerelateerde lening is afhankelijk van uw analoge (T-1, T-2, etc.) of digitale (D-1, D-2, etc.) economieën.
Het kan ook zijn dat u een diepe esthetische of emotionele band heeft met bepaalde stukken en ze niet wilt verkopen. Bovendien vermijdt u, met een lening wanneer u in plaats van verkoop, het betalen van belastingen op kunstverkopen.
Als u eigenaar wordt van de kunstwerken die u via kunstuitleen uit Rotterdam heeft, behouden die normaal verkochte prijzen en kunt u ze in onderpand blijven. Ze kunnen aan uw muren hangen of, met de nodige verzekeringen, garanties en andere overeenkomsten, worden uitgeleend om te worden tentoongesteld in een galerie of museum.
Wanneer uw kunst wordt vervoerd, zijn er risico’s aan verbonden. Uw kunst wordt in handen van anderen en kan per ongeluk beschadigd raken, en deze kunnen niet vooraf worden geregeld. Inzicht in de voordelen en risico’s van het verhuren van uw kunst helpt u een weloverwogen beslissing te nemen over de vraag of het voor u en uw collectie de juiste stap is.
Artiestenrechten en het publiceren van kunstwerken
Er blijven nog vragen over het auteursrecht en de publicatie van een kunstwerk, en niet in de laatste plaats over de vraag of de kredietgever bereid is uitsluitingen in de verzekeringspolis te aanvaarden in geval van oorlog, politieke onrust, natuurrampen of terroristische aanslagen. Er is een zogenaamde standaardclausule die is opgenomen in verzekeringspolissen die voor de lening worden aangeboden.
Als de bruikleengever in geval van schade alleen de restauratiekosten vergoed of ook het waardeverlies van het uitgeleende kunstwerk en hoe moet het waardeverlies worden beoordeeld? Dit blijkt uit het Rotterdamse Museum Boymans van Beuningen, waar een fotograaf een waardevol schilderij dat gefotografeerd moest worden, ernstig beschadigde. De oppervlakkige restauratie werd voldoende geacht, maar toen hij zijn foto’s met dit resultaat bekeek, vond hij de tevredenheid niet meer terug.
Voor verzekeringsmaatschappijen zijn ze ook verantwoordelijk om te bepalen of het risico’s die met een kunstwerk met zijn specifieke ervaring kunnen gaan. Dat is een belangrijke factor want dit betekent dat ze de mogelijke negatieve aspecten ten aanzien van de verzekeraar moeten afwegen tegen de voordelen. Ze moet er natuurlijk voor oppassen dat ze de uitlener niet precies bevinding wordt als ze hem of haar niet van tevoren goed in kan schatten.